​​​

 

 

EUROMED POSTAL - Noše Sredozemlja

EUROMED POSTAL - Noše Sredozemlja


Datum izida:7.7.2019 22:00:00
Oblikovanje:Edi Berk
Motiv:Noši iz Brkovelj in Škednja
Tisk:Agencija za komercijalnu djelatnost d.o.o., Zagreb, Hrvaška
Izvedba:Štiribarvni ofset v poli po 25 znamk
Papir:Tullis Russell Chancellor Litho PVA RMS GUM, 102 g/m2
Velikost:
Zobčanje:Grebenasto 14 : 14
Ilustracija:
Fotografija:
Pošta:
Poštna številka:

EUROMED POSTAL - Noše Sredozemlja

<p><strong>Slikovitost tudi v oblačenju</strong></p><p>Noše Sredozemlja so tokratna skupna tematika znamk, ki so jih izdali poštni operaterji v okviru zveze Euromed Postal. Slovenijo tukaj predstavlja celotni primorski svet, tudi s tistimi predeli v sosednji Italiji, kjer je živelo in&#160; živi slovensko prebivalstvo. Upodobitve noš ali oblačilnega videza je z akvareli zelo dosledno dokumentiral&#160; slovenski slikar Saša Šantel (1883–1945) v tridesetih letih prejšnjega stoletja. Zato sta na znamki moški in ženska v značilnem ˝mandrjarskem˝ali ˝mandrijerskem˝ oblačilnem videzu Slovencev iz okolice Trsta. Upodobitev moškega je iz Barkovelj, ženske pa iz Škednja. Obe zelo dobro prikazujeta oblačilni videz, kakršen je dokumentiran že tudi za&#160; drugo polovico 19. stoletja. Pri moškem izstopajo značilne krajše hlače, ki so jih imenovali <em>brente </em>ali <em>barješe</em>. Kratkost hlač je bila tako rekoč obveznost oblačilnega videza, saj je veljalo pravilo, da je za dekle sramotno, če se druži z moškim, ki nosi dolge hlače. Posebnosti moškega oblačilnega videza je bilo še več, npr. značilne modre nogavice ali <em>kocjete</em>, za zimo in praznične priložnosti kučme ali <em>frkindeži, </em>izdelani iz vidrinega krzna, nizki odprti čevlji ali <em>šulni </em>in druge posebnosti. Ženske ali <em>mandriere</em> so nosile kratke rokavce (<em>opleča</em>), krilo je imelo životec ali <em>fanelco. </em>Ta je bil pri dekletih iz svetlejše, pri ženah pa iz temnejše tkanine, pri slednjih pogostokrat črne ali vijolične barve in okrašen s cvetličnimi vzorci. Barva krila se je razlikovala od barve predpasnika, prek katerega&#160; so si ženske na levi strani zavezovale širok enobarven ali pisan trak. Naglavna peča je bila bogato&#160; vezena in obrobljena s čipkami, čez ramena in hrbet pa so nosile manjše rute ali <em>ovratnike</em>. Upodobljeni oblačilni videz moškega in ženske odraža vplive mediteranske barvitosti in s tem slikovitosti.</p><p>Prof. dr. Janez Bogataj&#160;&#160;<br></p><p><br></p>